Faste utgifter

Når du er bileier, er det en rekke utgifter du må ha oversikt over. Nedenfor har vi en samlet oversikt over de utgiftene du bør være oppmerksom på – og husk at de varierer, alt etter hvilken type bil du har, hvor gammel den er, hvilken motor den er utstyrt med osv.

Bilforsikring

Når du har funnet ut hvilken modell den nye bilen din skal være, er noe av det første du må gjøre å finne en bilforsikring. I Norge er det lovpålagt å ha en ansvarsforsikring, men den kan suppleres med flere typer forsikringer, alt etter hva du ønsker å få dekket.

Den mest populære forsikringen er en kaskoforsikring. Her får du dekning av bl.a. hærverk, tyveri og trafikkuhell. Prisen på forsikringen varierer fra bil til bil og fra forsikringsselskap til forsikringsselskap. Vær oppmerksom på at det ikke nødvendigvis er billigst å gå til det nåværende forsikringsselskapet ditt og tegne forsikring hos dem.

Hvis du vil ha den beste dekningen for pengene, er det altså lurt å innhente tilbud fra flere forskjellige selskaper. Det vil gi deg en bedre oversikt over de forskjellige tilbudene, og du kan enklere finne frem til den beste prisen for deg.

Trafikkforsikringsavgift

Fra 2018 ble årsavgiften erstattet med trafikkforsikringsavgift. Denne avgiften fastsettes av Stortinget hvert år og du betaler den direkte til forsikringsselskapet. Trafikkforsikringsavgiften regnes ut med en døgnsats. Fra og med 1. mars 2022 var døgnprisen 8,15 kroner for fossilbiler med partikkelfilter og elbiler. For biler uten partikkelfilter er prisen 9,57 per døgn.

Periodisk kjøretøykontroll (PKK)

Bilen din skal ha regelmessig periodisk kjøretøykontroll (EU-kontroll). Hvis du kjøper bilen ny fra forhandler, skal den først inn til kontroll når bilen er fire år gammel. Etter dette skal bilen kontrolleres hvert annet år. Det er verksteder som er godkjent av Statens vegvesen som kan utføre kontrollene, eller du kan bestille time hos Statens vegvesen.

Det er ingen fast pris på EU-kontroll, men bor du i en by eller tettsted med flere verksteder, er det stor sannsynlighet for å finne et tilbud på PKK. Prisen ligger oftest på rundt 1.000 kroner.

Veihjelp

Veihjelp

Det er ikke påbudt med avtale om veihjelp, men det er en god sikkerhet å ha hvis du skulle kjøre ut, du ikke får startet eller lignende. Noen veihjelpavtaler er uten egenandel, mens andre dekker hele kostnaden forbundet med å få bilen til å starte eller kjørt til et verksted.

Du kan ofte få en avtale om veihjelp gjennom forsikringen din, men noen bilmerker tilbyr også veihjelp gjennom en autorisert forhandler. En tredje mulighet er et abonnement, der du betaler mellom 500 og 2.000 kroner i året, alt etter hvilket selskap du velger og hvor mye du vil ha inkludert. Det er mange tilbydere av veihjelp rundt i Norge.

Engangsavgifter

Engangsutgiften beregnes utfra avgiftsgruppen til kjøretøyets avgiftsgruppe, egenvekt, CO²-utslipp, NOx-utslipp og slagvolum. I noen tilfeller inngår også motoreffekt.

I tillegg skal det betales en vrakpantavgift som har en flat pris på 2.400 kroner.

Engangsavgiften skal betales når kjøretøyet har blitt godkjent hos Statens vegvesen. Importerer du et brukt kjøretøy, kan du få reduksjon eller fritak fra engangsavgiften.

Elbiler er fritatt for ovenstående avgifter, bortsett fra vrakpantavgiften.

Omregistreringsavgift

Hvis du kjøper en bruktbil, må du betale omregistreringsavgift. Denne varierer etter alder og vekt på bilen. Jo nyere bilen er, jo høyere er omregistreringsavgiften.

Fra 1. mai 2022 har også elbiler denne avgiften, men den vil her være på 25 prosent av satsene som gjelder for fossilbiler.

Ny bil

Løpende utgifter

Når du skal regne på hva det koster deg å ha bil, må du huske de løpende utgiftene som følger med. Det kan være spesielt lurt å inkludere det i regnskapet når du undersøker mulighetene dine til å kjøpe ny bil. De løpende utgiftene kan nemlig ha stor betydning for hva bilkjøpet ditt vil bety for det månedlige budsjettet ditt.

Her får du oversikt over hvilke typer utgifter du må ha med i budsjettet og hvordan de kan variere.

Vedlikehold

Ingen bil er skuddsikker og med tiden vil det være deler på bilen som blir slitt eller går i stykker. Det er derfor viktig at du setter av penger til vedlikehold av bilen, så dette ikke kommer som en ubehagelig overraskelse. Du kan som utgangspunkt forvente at utgiftene til vedlikehold vosker i takt med at bilen blir eldre og har kjørt flere kilometer.

Utover det har bilmerket også betydning. De dyrere merkene, som for eksempel Mercedes, Audi og BMW, er som regel dyrere å reparere enn de billigere merkene. Vær også oppmerksom på at prisene varierer fra verksted til verksted.

Drivstoff

Hva koster det å ha bil per kilometer? Det finnes det ikke et enkelt svar på. Det kommer nemlig helt an på hvilken bil du har – eller ender opp med å kjøpe. Under alle omstendigheter er det viktig at du tar med bilens forventede drivstofføkonomi i beregningene. Utgiftene til bensin, diesel eller elektrisitet kan nemlig spille en stor rolle i forhold til hva det til slutt kommer til å koste deg per måned å ha bil.

Det finnes brukervennlige maler på nettet som du kan bruke til å regne ut budsjettet ditt. Her kan du se et eksempel på hvor mye det vil koste å kjøre 500 kilometer i måneden i en bil som kjører 20 m/l og på bensin som koster 17 kr/l. I dette eksempelet betyr det at du må betale 425 kroner i drivstoff. Derfor koster det 0,85 kroner per kjørte kilometer.

Månedlig kjørelengde Kilometer per liter Pris på drivstoff per liter Pris per måned
500 kilometer 20 km/l 17 kroner 425 kroner

Verditap

Det er de færreste som kan kjøpe bil uten å tape penger på den. Det er derfor viktig at du regner med at bilen din faller i verdi etter at du har kjøpt den. Nye biler vil typisk miste over 10 % av verdien i det du kjører fra forhandleren, og du må regne med et verdifall på ca. 20 % det første året. Deretter er verditapet avtagende, noe som betyr at jo eldre bilen er, og jo flere kilometer bilen har kjørt, desto mindre er verditapet sett over tid. Mange tenker ikke over verditapet når de kjøper bil, men det er en viktig faktor å ta med når man regner på hva det koster å ha bil.

Lånekostnader

For de fleste er det nødvendig å ta opp et lån når de skal kjøpe ny bil. Et billån har typisk en løpetid på 4-8 år, avhengig av størrelsen på lånet og den avtalte løpetiden. Før du tar opp et lån, er det lurt å gjennomgå renter og gebyrer. Alle kostnadene på lånet vil være regnet sammen til det man kaller årlig kostnad i prosent. Denne vil vise deg i prosent hvor mye du må betale per år for å låne pengene. En god hovedregel er å gå etter en så lav årlig kostnad i prosent som mulig.

Når du har valgt beløpsstørrelse og løpetid i billånberegneren, kan du med det samme se hva den månedlige utgiften din vil bli. Det er ingen skjulte gebyrer som gjør lånet ditt dyrere enn det du får opplyst i beregneren.

Hva koster det per måned å eie en bil?

Når du skal regne ut om du har råd til å kjøpe og eie en bil, er det en rekke faste og løpende utgifter du må være oppmerksom på. Du må blant annet ha kontroll på forventet drivstofforbruk, forsikringer, lånekostnader, utgifter Periodisk kjøretøykontroll og vedlikehold.

Til slutt må du være oppmerksom på hvor stor post verditapet på bilen kan være i forbindelse med eierskapet. Hvis du heller mest mot å kjøpe ny bil fra forhandleren, blir denne posten spesielt stor, fordi bilen vil falle raskt i verdi. Vurderer derfor om du trenger en helt ny bil, eller om du kanskje heller kan søke etter en (ny) bruktbil.

Les om kjøp og salg av bil

Ut og kjøre